Pages

TERAPI ALAMI MUJAROB

TERAPI ALAMI MUJAROB
Bekam, Rukyah

UNTUK MAKLUMAN

Insya'allah, produk yang dijual di kedai kami, semuanya telah dirukyah semoga ditambah keberkatannya.

Thursday, December 22, 2011

PANTANG DAN LINTAH




Ada yang bertanya, setelah berterapi Lintah perlukah kita berpantang? Terlebih dahulu saya ingin mengulas apakah itu pantang. Pantang banyak digunakan dalam perubatan Alternatif, samada Melayu, Cina atau India. Mengapa perlu berpantang? Sebenarnya pantang adalah salah satu kaedah untuk mempercepatkan penyembuhan dan mengurangkan tindakbalas. Ada makanan yang perlu dielakkan untuk menjauhkan tindakbalas dan mengurangkan kesan penawar. Tindakbalas ini bergantung kepada kimia individu. Individu berbeza akan memberi tindakbalas yang berbeza. Itu sebab ada makanan yang memberi kesaan alahan kepada si A tetapi tidak kepada si B.
Pantang secara tidak langsung untuk mengurangkan tindakbalas atau kesan sampingan dan mempercepatkan penyembuhan.
Di dalam perubatan alopati pula, jarang kita dengar tentang pantang ini. Ini kerana bahan kimia yang ada dalam ubatan telah dapat dikurangkan dan dikawal dosnya. Walaubagaimanapun kesan sampingannya tetap ada.Ada kalanya lebih teruk dari kesan sampingan herba.
Terapi Lintah pula, pantangnya tiada, cuma selepas terapi beberapa langkah yang perlu diambil untuk mengurangkan darah keluar. Kesan sampingan lintah juga tidak sama. Ada yang agak ketara tetapi ramai yang tidak mengalaminya.
Di sini letaknya pengetahuan dan pengalaman Perawat untuk mengimbangkan dan mengurangkan kesan sampingan dan tindakbalas kimia lintah dengan tubuh manusia.

No comments:

Post a Comment